Chcesz zareklamować usługę, a może produkt, wybierasz się do miejsca, w którym dokonałaś zakupu. Sprzedawca chce dowodu zakupu, najlepiej paragonu, ale Ty, już go wyrzucić. Co robić, mamy jakieś prawa w takiej sytuacji?
Wiedz, że Sprzedawca nigdy nie może odmówić przyjęcia reklamacji, to twoje prawo a jego prawny obowiązek. Powinien nawet przekazać Ci druki reklamacyjne i pomóc wypełnić w w razie potrzeby.
Paragon nie jest niezbędny do przyjęcia, rozpatrzenia i uznania reklamacji. Niestety, nie wszyscy o tym wiedzą. Sprzedawca może sprawdzić czy taki towar ma w sowim sklepie, i czy faktycznie nabyto go w danej placówce. Udowodnienie, że towar został zakupiony u konkretnego sprzedawcy wydaje się wielu osobom niemożliwe, tymczasem dowodem zakupu w danym sklepie może być już samo oświadczenie kupującego, czy relacja/zeznanie świadka(ów). Zatem teksty typu jak „bez paragonu reklamacji nie uwzględnia się”, czy „po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” nie są poparte prawem.
Jeśli zakupu dokonaliśmy poprzez kartę bankomatową czy przelewem, to taki dowód zakupu także możemy przedstawić. Może nawet lepiej aby tak uiszczać płatności za przedmioty szczególnie cenne, np. elektronikę.
To, że ty nie nabyłeś danej rzeczy nie oznacza, że nie możesz jej zareklamować, bowiem po otrzymaniu darowizny darowizną stajesz się nabywcą danego towaru, co sprawia że przysługują Ci także prawa, które przysługiwałyby kupującemu. Pamiętaj, że w takiej sytuacji masz możliwość przedstawienia dowodu z przesłuchania kupującego.
Pamiętaj! zdarza się i tak, że sprzedawca próbuje wmówić reklamującemu, że to on odpowiada za uszkodzenia. Warto więc pamiętać, że w przypadku sprzedaży konsumenckiej (a z taką mamy do czynienia w naszym przykładzie) w przypadku stwierdzenia stwierdzenia wady przed upływem dwunastu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili przejścia towaru na kupującego. Co to oznacza dla reklamującego? Otóż że reklamujący nie musi udowadniać, że wada powstała w czasie, gdy rzecz znajdowała się jeszcze u sprzedawcy, powstała przed zakupem i jej (wydaniem) przejściem towaru. Ważne jest by pamiętać o wskazanym terminie rocznym.